<<< zpět na VANDRUJ.CZ

Víkendový přechod Beskyd (vloženo 13.1.2015)

Od vandru po Zakarpatské Ukrajině bylo jasné, že potřebuji lepší zdroj map než doposud používaný glóbus po dědovi. Tento historický artefakt z doby, kdy lide nejspíš ještě mysleli , že země je placatá, bylo nutné odložit a nahradit něčím novátorským. Nehledě na jeho velké nároky na místo v batohu. Problém jsem vyřešil nakonec glóbusem nafukovacím - byl jednak skladnější a byla na něm dokonce i Amerika. Rozhodl jsem se to okamžitě otestovat. Vyzbrojen touto moderní technologií jsem vyrazil s přáteli na krátký přechod pohoří Beskydy.

Já, Venca a Jack jsme vyrazili vlakem do Ostravy. Bohužel náš přítel Jack D. nás v Pardubicích opustil - vypili jsme ho. V Ostravě na nás čekal souputník Ziky s autem a společně jsme jeli směr Lysá hora. Utábořili jsme se v jednom penzionu hned pod Lysou Horou .Já jsem sice zastánce spaní na divoko (jako správný divoch spím nahý zahrabaný v listí ), ale ostatní moje nadšení pro takovéto nocování nesdíleli (asi k tomu přispěli i noční teploty pod bodem mrazu). Ve světnici , kde jsme spali mne zaujaly divné slamníky, takové jsem ještě neviděl - když jsem do nich vykousal díru, nelezla z toho sláma ani koňské žíně, ale podivné lehké žmolky, které připomínaly plodnice houby Babky. Když to viděl můj kohout, kterého používám jako budík, začal to okamžitě zobat. Když to viděl majitel penzionu, vykloval mě i s kohoutem spát na dvorek. Později jsem se dozvěděl, že se se tomu říká molitan. Ráno jsme vyrazili směr Lysá hora. Čekal nás asi 40 km dlouhý přechod převážně po červené podel Česko-Slovenských hranic do Mostů u Jablůnkova (nejvýchodnější město ČR). Na konci etapy jsme měli spát v horské chatě Skalka.

Počasí přálo, auto jsme nechali na místě napospas rysům, vlkům, medvědům a ježkům (Beskydy jsou jediné místo v ČR, kde byl zaznamenán výskyt všech těchto čtyř velkých šelem) a přesně v 10:00 jsme posnídali v bufáči na Lysé Hoře .Tato nejvyšší hora Beskyd nám ukázala krom Beskyd výhled na pohoří Malé i Velké Fatry,v dálce v oparu byly někde i Vysoké Tatry s Gerlachovským Štítem a kdyby zakřivení zeměkoule dovolilo, tak možná i Himaláje a Evrest - ten jsem viděl pouze na nafukovacím glóbusu. Po červené jsme pak postupovali rychle dopředu na Ježanky, po modré na Bílý kříž, kde jsme se napojili na jinou červenou a přes krásný výhled z Polomky jsme došli na Malý Polom. Odtud jsme mohli pozorovat západ slunce za Lysou Horou. Pak už postup nebyl tak rychlý. Byla tma a litoval jsem, že glóbus není plastický - prstem bych četl trasu z glóbusu a nohou podle toho nahmatával cestu. Glóbus jsem trochu povyfoukl, terén však neodpovídal. Teplota šla rychle dolu a zásob tatranek ubývalo. Naštěstí Ziky vytáhl svítící krabičku, která uměla hovořit s železnými ptáky na obloze a ukazovat podle nich cestu. Aspoň tak nějak mi to vysvětloval... Navzdory mým pochybám to opravdu fungovalo a přes Velký Polom jsme dorazili k Rozhledně Tetřev, která byla nejspíš kvůli tmě zavřená (chtěl jsem z ní těm podivným ptákům poděkovat, ale na správce rozhledny jsem se nedobouchal). Pak už jsme dorazili do chaty Skalka.

Chata dostála své pověsti - dokonalé jídlo, výborné pivo, nadherné prostředí, to vše v kombinaci s příjemnou obsluhou- hotový ráj. Navíc tam Horská služba slavila výročí, takže není co dodávat... Možná jen to,že jsme šli spát za kokrhání mého budíku.

Ráno bylo už trošičku horší (včerejších 40 km v nohách a prokalená noc bylo znát). Do Mostů u Jablůnkova jsme scházeli velice těžce. Vypadal jsme jako psanci. Kořalou a nemocemi zubožení banditi, kteří se v horách ukrývali několik měsíců a vyhnal je strach z šelem.V našem stavu byl strach z rysů a vlků oprávněný (zvláště takový rys- ten loví chromou a nemocnou zvěř)... Medvěda ani ježka jsme se nebáli - měli by jsme to aspoň rychle za sebou. Chyběli jen kroužící supi nad našimi hlavami. Pak už nás čekala pouze jízda třemi vlaky do Frýdlantu nad Ostravicí,pak 15 km pro auto k Lysé Hoře a nakonec autem do Prahy . Zde musím vyzvednout regenerační schopnosti nezmara Zikyho. Dokázal se chůzí zregenerovat tak, že odřídil 5 hodin cesty autem ku Praze (přes D1 v rekonstrukci). Rekonstrukce našich těl sice zabrala méně času než rekonstrukce dálnice D1, ale rozhodně nebyla jednodušší.

trasa: Pátek večer autem do Ostravice (tam bivak), pak po červené na Lysou Horu, dát pivo a pokračovat dále na Ježanky. Z Ježanek po modré na Bílý Kříž a po červené Polomka, Malý Velký Polom a přespat na Skalce (tam si dát pořádně do nosu).Ráno seběhnou do Mostů u Jablůnkova a s přestupy se dostat do Frýdlantu nad Ostravicí. Nakonec pěšky zpět k autu.